Thursday, January 28, 2010

KEMBALI MENCATAT BLOG SELEPAS LAMA MENGHILANG

Sekarang ini saya di KLIA, menunggu isteri tersayang dari Kota KInabalu untuk Majlis Tauliah anak kami Aizat Amzar yang akan menerima Watikah Tauliah Pegawai TLDM di Sungai Besi esok, 30 Januari 2010 daripada DYMM Sultan Kedah (Memangku Agong). Dalam kesempatan ini memang saya lama menghilang dalam blog kerana urusan sahabat saya Tuan Haji Mohd Kasim Md Don yang masih koma di Hospital Queen, Kota Kinabalu dengan ditemani isteri dan anak-anak beliau di sana.

Pada malam Sabtu lepas 22 Januari saya dan Tuan Haji Kasim makan malam di Restoran Patani, Patau-patau Labuan, kami bersembang hingga jam 10.30 malam kerana esok akan ada MOU antara syarikat Tuan Haji dengan Koperasi Pelajaran Labuan (Kopell Bhd). Majlis tandatangan antara beliau dengan Pengerusi Kopell Bhd, En Mohammad Zaki Mohd Yusof dijangka disempurnakan di Restoran Malindo, Labuan jam 11.30 pagi Sabtu, 30 Januari. Pagi itu saya keluar awal dari sekolah sebelum jam 11 lagi kerana telah berjanji dengan Tuan Haji Mohd Kasim untuk mengambilnya di One Hotel, Labuan berdekatan Pasar Besar Labuan. Hampir sampai di hotel saya menelefon beliau hampir 10 kali termasuk sms dan voice mail, tidak berjawab. Hati saya kurang sedap, lalu mencari "parking" di depan pasar, terus ke hotel, lalu bertanya kepada pekerja hotel yang memang kami kenal, bertanya haji ada di bilik ke? Mereka haji sudah naik selepas sarapan tidak lama tadi, saya telefon dari hotel, tidak berjawab juga. Lalu naik ke tingkat 4 menaiki tangga (walaupun bilik 215) seperti tingkat dua sebenarnya ada floor tidak digunakan. Lalu mengetuk pintu hotel sambil memanggil nama tuan haji, tidak berjawab. Lalu saya turun ke lobby, minta pekerja hotel bawa kunci dan buka pintu bilik, saya begitu berdebar apabila pintau disangkut rantai dari dalam. Dengan izin Allah, kami berjaya masuk setelah membuka rantai yang agak renggang, sebelumnya saya lihat Buku Yasin atas sejadah...saya meredah masuk dan terus menuju ke bilik air hotal, melihat haji terbaring dalam keadaan mengiring, saya memanggil nama haji, sambil mengarahkan pekerja hotel memanggil ambulance, saya juga menggunakan telefon bimbit memanggil 911, hanya no itu yang terlintas dalam fikiran tidak ingat 999. Panggilan disambut operator yang mungkin di KL atau KK, saya disambungkan dengan Hospital Labuan setelah mengenalkan nama dan jawatan saya, terasa lambat, lalu meminta bantuan Pengetua SMK Pantai En Yusup Mohamad untuk menelefon Pengarah Kesihatan Dr Zaini....sebenarnya dalam keadaan terdesak terasa lama walaupun baru lima atau 10 minit. Tidak lama ambulance sampai...bersama tiga pekerja hospital kami membawa turun haji Kasim mengikut anak tangga .... sambung nanti

Sambungan;;;

Dengan berhati-hati kami menolak Tuan haji Kasim ke dalam Ambulance. Aku masuk ke dalam ambulance, perjalanan terasa lama ke Hospital Nukleas, lebih kurang 10 minit baru sampai. Sesampainya di sana doltor bertugas memeriksa keadaan Haji Kasim. Pengarah Pelajaran, pengetua SMK Pantai dan Pengetua SM St Anthony juga ke hospital. Aku berjaya menghubungi Zureen House (adik Haji Kasim) selepas itu aku mendail "wife" dan dapat bercakap dengannya dan menyampaikan maklumat serta meminta beliau datang ke Labuan kerana keadaan Haji Kasim kulihat agak kritikal. Rupanya dalam handphone kita perkataan "isteri"/ "suami"/"anak" dll amat penting dalam keadaan kecemasan begini. Aku memang telah menukar nama isteri kepada "Samsiah isteriku" dan anak-anak dengan nama diikuti "anakku" dalam telefon bimbitku sejak beberapa bulan lalu....

Isteri haji Kasim menyatakan beliau akan ke Labuan dengan "flight" petang itu juga. Selepas beberapa lama aku dimaklumkan oleh doktor, kemungkinan Haji Kasim akan dibawa ke Queen Hospital , Kota Kinabalu. Aku menghubungi isteri Hj Kasim meminta "standby" di KLIA sahaja. Selepas sepuluh minit barulah disahkan Haji Kasim akan dibawa ke Kota Kinabalu dan aku meminta isterinya supaya mengambil penerbangan ke KK terus. Aku meminta jasa baik pihak hospital Labuan untuk aku mengiringi Haji Kasim dengan ambulance dan kapal laut Jabatan Laut, walupun mulanya agak sukar untuk memberi kebenaran tetapi aku bgersungguh-sungguh dan mereka minta aku menunggu di Terminal Feri Antarabangsa Labuan jam 320 petang. Hampir jam 4 petang bgarulah ambulance tiba dan aku mengikuti dr dan nurse serta minta isteriku menguruskan barang-baranng Hj Kasim di One Hotel.

Urusan menjadi mudah kerana hampir semua pekerja Jabatan Laut mengenali diriku, tiadalah soal jawab yang panjang. Dengan Feri Jabatan Laut hampir satu jam suku, kami sampai ke Pekan Menumbok, dan Ambulance Kuala Penyu menunggu kami untuk ke KJota Kinabalu...Bersambung

JHaZKiTaRo said...

salam dari bumi Dublin, Ireland.. blog hopping.. rajin2, datang laa singgah blog hamba.. :)

SMK LAJAU, W.P Labuan said...

Ok nanti kami singgah ke Dublin...