Thursday, December 3, 2009

DI KLIA:SEDIKIT CATATAN TENTANG PEMANDU TEKSI

Tengah hari ini aku ke KLIA dari SUMMIT H Subang Jaya, dengan menaiki teksi ke sana. Baru hari ini apabila aku naik teksi ke KLIA, pemandunya dalam lingkungan 30-an menggunakan meter dari hotel. Semalam kutanya pemandu di hadapan Summit, RM80.00 kata pemandu itu tanpa meter, katanya balik kosong, itu alasan bertahun yang kita dengar.

Kali ini pemandu teksi yang mempunyai 4 anak, yang tua Tahun/Darjah 5 sahaja.Kulihat kejujurannya amat luar biasa. Kalaulah semua pemandu teksi KL seperti beliau memang aman Malaysia, imej kita pada mata pelancong harum semerbak. Dengan pengalaman 10 tahun memandu teksi, sudah ada permit sendiri setelah 4 kali memohon/merayu permit akhirnya dapat. Pada aku kerajaan patut bagi lesen kepada pemandu seperti ini, sekali mohon boleh beri permit. Permit untuk syarikat cukuplah dulu buat masa ini, kerana rata-rata pemandu teksi yang menyewa syarikat merungut bertahun-tahun.agi satu pengeluaran permit harus dikawal, takut nanti teksi lebih banyak daripada penumpang teksi.

Tahniah kepada pemuda bernama Aman, semoga rezeki halalmu mendapat keberkatan Ilahi untuk keluarga, anak-anak berjaya dalam pelajaran. Kalau menggunakan meter ke KLIA tak sampai RM60.00 pun campur bayaran tol, bonet belakang dan panggilan radio dalam RM52.00. Kuhulurkan secara ikhlas RM70.00 (lebih sikit bukannya banyak sangat pun)mengenangkan kejujuran pemandu teksi ini yang patut dicontohi pemandu lain.Sebenarnya penumpang lain pun sependapat denganku, mereka tidak kedekut memberi tambang lebih tetapi SYARATNYA bukan pemandu teksi yang buka mulut dulu, "KLIA RM80.00, KLIA RM90.00!!! dsb, alasan balik kosong tak boleh pakai. Harap kerajaan selesaikan "pencekik darah" pemandu teksi di Hentian Puduraya yang suka-suka minta harga tidak munasabah, ada ke Keramat, contohnya: siang buta RM40-80, mana ada munasabahnya, sejak kerajaan naikkan tambang teksi Ogos lalu, pada perkiraanku hanya dalam belasan ringgit sahaja.

Kerajaan tolonglah anak-anak remaja, makcik pakcik yang baru sampai dari kampung ditipu bulat-bulat, lainlah macam yang sudah biasa, hanya naik teksi yang lalu bukan yang tunggu (walaupun yang tunggu ada yang jujur) semua terpalit sama. Apa susahnya, buat sahaja sistem kupon seperti KL Sentral,KLIA, Hentian Duta dan tempat lain, semua senang, penumpang puas hati, pemandu pun tak tertekan, biarpun panjang beratur. Hairan juga kenapa kerajaan tidak laksanakan sistem kupon du Pudu Raya, apa masalah agaknya???Kutanya pemandu teksi sendiri mereka tidak suka "main" di sana pun, ... takut nama buruk walaupun guna meter.

Minta maaflah kalau catatanku ada yang terasa..........Lagipun cadanganku,penguatkuasaan JPJ ke LPKP ke mesti berterusan dan bukan bermusim, pakailah pakaian biasa menyamarlah sikit, bukan letak kereta dengan logo, lengkap beruniform, memanglah pemandu teksi bertukar jadi "baik" sekejap...tiada operasi balik asal. Kalau susah sangat buat sahaja pondok kat stesen Pudu Raya, tak guna meter terus cekup! Gantung/tarik permit. Buat penguatkuasaan tu merata-rata tempat, serentak,kalau satu negara lagi baik, siang malam...Rasanya pemandu teksi tak jujur tak ada ruang nak lari, mana tida, sana JPJ, sini LPKP, sana sini ada sahaja...Kalau tak percaya buat penguatkuasaan selama setahun berterusan, selesai masalah!!

3 comments:

.:: Suhaidah Tan ::. said...

salam cikgu...
thumb up untuk pemandu teksi tu...
kitaorng pun pnh kena hari dri LCCT ke KLIA 110...Rasanya takda lah jauh sngt...Dah agak memang kena kelengtong...

SAHAR MISRON said...

Kena berhati-hati naik teksi Kl biar guna meter selamat....Kita boikot saja yang tak guna meter

SAHAR MISRON said...

Kena berhati-hati naik teksi Kl biar guna meter selamat....Kita boikot saja yang tak guna meter